LPP år 8 och 9: Cylinder eller kon

Lokal pedagogisk planering textilslöjd: 

År 8 och 9: Att sy en liten förvaring i form av en cylinder eller kon.

Syfte: 
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin  förmåga genom att :

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker

att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.


Arbetsgång:
Vi tittar på olika föremål som är koner eller cylindrar. Vi tittar också på olika sätt att sy en förvaring, dvs med dragkedja, kardborreband mm. Sen får ni med hjälp av papper och penna och lapplådan klippa, mäta, nåla och tejpa komma på hur bitarna ska se ut. Eftersom vi i år kommer att få nya slöjdmöbler så kommer ni första slöjdlektionen inte kunna använda symaskinerna. Första lektionen när ni försöker komma på hur ni ska jobba så använder ni tyg ur lapplådorna. Andra gången kan ni använda tyg från skåpet.
Uppgiften är både teknisk och konstnärlig. Gör din produkt personlig.


Material och lärresurs
Papper, penna, kartong, sax, tejp, tyg, dragkedjor, kardborreband. Cirkelmallar och måttband. Samt det du kan hitta i salen. 

För att komma på hur de olika delarna ska se ut, tex ta reda på konens mantelarea eller begränsningsarea så kan du prova konerna som vi lånat från matten. Du kan också googla. Jag hittade en bra beskrivning på webbmatte.se som stöds av Stockholms stad. Jag ger dig ingen länk. Det var bara ett tips.

På slöjdbloggen hittar du också användbar information.


Redovisning av kunskaper
Ni redovisar era produkter för varandra. Ni dokumenterar ert arbete i ord och bild på papper eller i digital form. Redovisningen innebär att svara på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna och som finns på karins slöjdblogg. 
http://karin.assarsson.oom.blogspot.se) Du ska också ta ett foto av din produkt, skapa en mapp på datorn med slöjdbilder och spara den där. 

Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. Du bedöms efter kunskapskriterierna  både genom lärarens observationer under arbetets gång och också på det du skriver om ditt arbete  och slutredovisningen. För godkänt skall du bli färdig med produkten inom den utsatta tiden som är 5 lektionstillfällen. Du ska arbeta aktivt. Du ska jobba med de olika lärresurser som finns (blogg och produkter tillverkade i steg för steg). En del av er behöver ganska mycket individuell hjälp och det får ni men för godkänt krävs att ni också jobbar med lärresurserna.

Det som jag betonar på det här arbetsområdet är att du är uppfinningsrik och experimenterar både estetiskt och tekniskt. 






Slöjd år 9


F

E (nyckelord)

C

A

Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner



enkelt och delvis instruktioner

utvecklat och relativt väl
instruktioner och delvis egna initiativ

välutvecklat och väl
instruktioner och egna initiativ

I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt



i huvudsak fungerande sätt

ändamålsenligt

ändamålsenligt med precision

Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val



enkla

utvecklade

välutvecklade

Eleven kan i slöjdarbetet
bidra till att utveckla
idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.



bidra till att utveckla
pröva
bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt

utveckla
pröva och ompröva
formulerar och väljer eleven handlings- alternativ som efter någon bearbetning leder framåt

utveckla .......och sådant som eleven själv sökt upp
systematiskt pröva och ompröva
formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt

Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.



enkla viss

utvecklade relativt god

välutvecklade god










Slöjd år 9


F

E (nyckelord)

C

A

Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer




utvecklade

välutvecklade

Kommentarer ej betygsgivande






Gör sitt bästa



Nej

Ofta

Ja

Närvaro



Hög frånvaro


Nästan alltid/alltid närv.










































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar