onsdag 12 maj 2021

Johan täljer en påsklämma -youtubevideo

I vintras filmade vi Johan som är träslöjdslärare i Västerås när han täljde en påsklämma. 

Vår film vänder sig till vuxna och gjordes i hemslöjdföreningens regi. Jag hade tänkt mig att göra filmen själv men insåg att det var lättare om någon annan höll kameran och jag regisserade. Vi gjorde filmen i nästan bara en tagning. Sen tog klippningen ett tag. Det är den första filmen som vi lagt ut på youtube. Det kan vara mitt fel att filmen inte börjar från början men det är bara att backa med den röda knappen så får du se hela.

Här är länken:https://www.youtube.com/watch?v=Y-dkvTVwXrQ&t=90s

Reflektion: För 15 år sedan fick lärarna egna datorer i skolan. Vi förväntades digitalisera bland annat genom att göra filmer. Ganska få producerade material. Själva tekniken var inte så svår. Det gick ju att använda en mobilkamera att filma med. Om man hade en. Sen skulle man sätta upp den i ett hemgjort stativ, slå på kameran och börja prata.

Men resten var så svårt. Att åstadkomma pedagogisk kvalitet samtidigt som man råddade med det praktiska. Ett dåligt exempel var vad en kollega hittat på nätet. En fin liten föreläsning som var riktigt bra. Men ljudet var illustrerat med en animerad gubbe som mekaniskt nickade och ibland vred på huvudet. Jag blundade för att kunna lyssna på föredraget.

Mitt val blev att ta bilder och skriva text till bloggen. Sen har jag letat bland andras filmer som jag länkat till.

Hur ska en bra youtubeinstruktionsfilm se ut?

I skolan föredrog mina elever korta filmer tex om hur man trär symaskinen. När jag själv lär mig så kan jag tänka mig att se en längre film. Mitt val är filmer där det inte pratas så mycket utan man kan i lugn och ro titta på och sedan imitera handgrepp. 

Summan av detta är att det är tur att vi kan använda varandras material.

Här kommer en riktigt bra film som ett av barnbarnen och jag tittat på tillsammans för att han ska lära sig att slöjda i trä. Det är en film om hur man hugger och täljer en skål. https://www.youtube.com/watch?v=07yaqf-6pyo

Nu börjar årstiden när man kan träslöjda ute. Lycka till. Till påsklämmor använder man helst hassel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar