Slöjd år 6
|
F
|
E (nyckelord)
|
C
|
A
|
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner
|
enkelt och delvis
|
utvecklat och relativt väl
|
välutvecklat och väl
|
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
i huvudsak fungerande sätt
|
ändamålsenligt
|
ändamålsenligt
|
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val
|
enkla
|
utvecklade
|
välutvecklade
|
|
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
bidra till att utveckla
bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt
|
utveckla
formulerar och väljer eleven handlings-alternativ som efter någon bearbetning leder framåt
|
utveckla .......och sådant som eleven själv sökt upp
formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt
|
|
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
enkla
|
utvecklade
|
välutvecklade
|
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
enkla
|
utvecklade
|
välutvecklade
|
|
Kommentarer ej betygsgivande
|
||||
Gör sitt bästa
|
Nej
|
Ja
|
||
Närvaro
|
||||
Slöjd år 9
|
F
|
E (nyckelord)
|
C
|
A
|
Eleven kan på ett enkelt
och delvis genomarbetat
sätt formge och
framställa slöjdföremål i
olika material utifrån
instruktioner
|
enkelt och delvis
instruktioner
|
utvecklat och relativt
väl
instruktioner och delvis egna initiativ |
välutvecklat och väl
instruktioner och egna initiativ |
|
I slöjdarbetet kan eleven
använda handverktyg,
redskap och maskiner på
ett säkert och i huvudsak
fungerande sätt
|
i huvudsak fungerande
sätt
|
ändamålsenligt
|
ändamålsenligt med
precision
|
|
Utifrån syftet med
slöjdarbetet och
kvalitets- och
miljöaspekter väljer
eleven tillvägagångssätt
och ger enkla
motiveringar till sina val
|
enkla
|
utvecklade
|
välutvecklade
|
|
Eleven kan i slöjdarbetet
bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
bidra till att utveckla
pröva bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt |
utveckla
pröva och ompröva formulerar och väljer eleven handlings- alternativ som efter någon bearbetning leder framåt |
utveckla .......och sådant
som eleven själv sökt
upp
systematiskt pröva och ompröva formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt |
|
Eleven kan ge enkla
omdömen om
arbetsprocessen med viss
användning av
slöjdspecifika begrepp
och visar då på enkla
samband mellan form,
funktion och kvalitet.
|
enkla
viss
|
utvecklade
relativt god
|
välutvecklade
god
|
Slöjd år 9
|
F
|
E (nyckelord)
|
C
|
A
|
Dessutom tolkar eleven
slöjdföremåls uttryck och
för då enkla resonemang
med kopplingar till egna
erfarenheter samt trender
och traditioner i olika
kulturer
|
utvecklade
|
välutvecklade
|
||
Kommentarer ej
betygsgivande
|
||||
Gör sitt bästa
|
Nej
|
Ofta
|
Ja
|
|
Närvaro
|
Hög frånvaro
|
Nästan alltid/alltid närv.
|
||
Stort tack för denna betygsmatris. Den är till stor hjälp. Uppskattar även resten av din blogg och länktipsen! :)
SvaraRadera