torsdag 10 oktober 2013

Stickning - att lära sig från början

I en grupp hade jag många som ville lära sig sticka. Alla hade gott tålamod och väntade på sin tur. En elev sa: Tänk om det fanns en film på nätet, för du hinner ju inte med alla. Jo sa jag det finns och eleven hittade en film.

Jag började också leta och här kommer mina bästa tips. Självklart ska vi på bloggen samla de bästa länkarna men det får inte vara för många.

Drops Design stickning för högerhänta.
Drops Design är en garnfirma som har en hemsida med många olika instruktionsfilmer. De är tydliga men har tyvärr inget ljud. De lär bara ut stickning för högerhänta. Jag lär ut både högerhänt och vänsterhänt stickning.

När man börjar ska man lägga upp maskor. På Drops Designs hemsida så visar de många sätt att lägga upp maskor. Den som jag lär ut heter uppläggning med två stickor. uppläggning med två stickor

När man lagt upp så många maskor man behöver ska man lära sig att sticka räta maskor. Klicka på länken igen. Klicka på sticktekniker och leta dig fram till rätstickning.

Sticka vänsterhänt med sytant 73
Om man vill lära sig vänsterhänt så har jag på Youtube hittat en person som kallar sig "sytant 73" och som har filmer på både högerhänt och vänsterhänt stickning. Mycket bra och tydliga filmer med ljud. Här kommer en länk till vänsterhänt stickning: rätstickning vänsterhänt och här kommer länken till uppläggning vänsterhänt: lägga upp maskor vänsterhänt Här kommer länken till att sticka aviga maskor: aviga maskor vänsterhänt

Sticka högerhänt med sytant 73
Här kommer länkarna för högerhänta: räta maskor  uppläggning med två stickor  aviga maskor

När man lägger in länkar är det inte alltid säkert att det fungerar. En länk kan ju plockas bort.

Stickor och garn
När du lär dig sticka ska du använda stickor nr 5 och ett garn som passar till det, tex Swelogents ullgarn, för det är ett garn som är lätt att börja med.  Vi har andra garner också som du kan använda när du kan sticka.

Här har du till sist stickningsramsan: Öppna ett fönster. Hämta en kompis. Tillbaka in genom fönstret. Stäng fönstret.

Lycka till med stickningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar