onsdag 19 juni 2013

Vävning - att välja arbetsuppgift

Vävning i vår slöjdsal

Varje termin börjar vi med en kort temauppgift. Läsåret 2013-14 blir temat vävning. (Utom för år 8 som har Project Runway med återbrukstyger.) Ni kommer att väva en liten bildväv som monteras som kylskåpsmagnet och ni kommer att få prova på och väva en rand i stor vävstol. Vi kommer också att titta på hur en vävstol fungerar och vi kommer att titta på många vackra vävar från jordens alla hörn och tider. 

De elever i år 8 och 9 som efter sin startuppgift får välja sitt stora arbete fritt kan då välja vävning. Elever i år 6 och 7 kan också välja en liten vävuppgift på slutet efter de 2 obligatoriska uppgifterna.



I vår sal har vi tre stora vävstolar. Om de som väver får en tredjedels termin så räcker det till 18 elever på ett år. Vill du väva i stor vävstol så tala om det för mig så ställer jag dig på kö. Men det finns andra sätt att väva. Här är lite exempel:



 Du kan väva en pytteliten bildväv på kartong som kan bli en kylskåpsmagnet.


På kartong kan du också väva med pärlor och göra armband.

Vill du väva en lite större bildväv så har vi 10 stora bildvävsramar. Den här skalbaggen är ett grupparbete där många hjälpts åt att väva ryggen och sedan monterat det till en skulptur.



Vi väver med brickor. Det är ett sätt att väva som man använde på vikingatiden. Men våra brickor är av plast (tillverkade av godislådelock) i stället för av ben eller trä. Vi sätter upp banden i bandvävstolen för att få sträckning på varpen. Det är lätt att byta band i bandvävstolen så flera elever i olika grupper kan använda samma bandvävstol.


Med brickor kan du väva enfärgat eller med blandade färger. Det här enfärgade bandet har ett ytmönster.


Du kan också väva mönster i färg. De översta banden är enklast att väva. De två nedre svårare.




Vi har också ca 10 bandgrindar. Genom att sätta på en mycket enkel hemmatillverkad extra vävbom som är bredare än bandvävstolens vävbredd så kan vi utnyttja hela bredden på bandgrinden. Här kan du väva med varp av mattvarp och inslag av allt du hittar. Eleverna har varit mest nöjda med att väva med dubbelt vävgarn av ull. Det har vi i många färger. Man kan också väva med mattrasor presentsnören och alla andra garn.

Vad gör man av sin färdiga väv?

Många elever har lagt ner mycket jobb på sina vävar men sen frågar de...Vad ska jag ha den till? Om du lägger ner lite extra tid på att göra en produkt av din väv så får det väven att bli ännu finare. Här är några exempel:


Flera elever har tillverkat necessärer


Här är en väv som med fint ulltyg till baksidan blev en kudde.



Man kan också sy olika påsar eller seglarsäckar av sin väv.


Här är en liten bit mattväv från en av de stora vävstolarna som blev en säck för vävredskap. Just den här biten har flera elever hjälpts åt att väva.

De stora vävstolarna


Just nu har vi en halsduksväv i en vävstol. Här kan man väva enfärgade eller randiga halsdukar. Vi har fått jättemycket vävgarner av en lärare på skolan med spännande 60-talsfärger. Just i vinter har turkost varit en vanlig färg på kläder.


I en annan vävstol har vi en randig löparväv. Vi har köpt en färdig varp från Borgs vävgarner.  I den väven kan man väva en duk eller ett par handdukar. Man kan väva randigt eller rutigt. Det är samma väv men den nedre bilden blev lite lila.

I den tredje väven har vi en cottolinvarp där man kan väva randigt eller ett mönster som kallas rosengång. Vävstolen har 6 trampor.
Om man väver randigt kan det bli som den här kudden som många elever samarbetade om för några år sedan. Vi vävde en väv till som blev en jätteödla. Här är det både bomullsgarn och ullgarn  som inslag.

Väver man rosengång så blir det så här. Den här väven är vävd med bomullsgarn som inslag. Det är två olika tjocklekar av virkgarn.

Fortsättning följer. Jag har många fler bilder.
Vi ses i höst.
Hälsn Karin











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar